“Love and trust in the space between what’s said and what’s heard in our life, can make all the difference in this world.”
~ Fred Rogers

Verhalen, metaforen en beelden zijn cruciaal voor ontwikkeling van onszelf als mens of als organisatie. Authentieke verhalen zijn belangrijk in het bouwen aan een identiteit op een duurzame manier. Wij geloven dat storytelling een uitermate goed middel is om je bedoeling als mens of organisatie te verbinden aan je publiek. In plaats van dat je verhalen maakt die gaan over jezelf en gericht zijn op een potentiele klant, vertel je verhalen over datgene wat jij toevoegt aan de wereld. Dat creëert ambassadeurs, een publiek dat wil dat jij slaagt in je missie, over je praat vanwege de inspiratie die je hen brengt.

“Na voeding, onderdak en gezelschap, zijn verhalen datgene dat we het meeste nodig hebben in de wereld.”

~ Philip Pullman

Je kunt niet simpelweg je verhalen delen en van anderen verwachten dat ze zich aan jouw bedoelingen verbinden. In je verhalen heb je de kans je waarde en kracht als een organisatie te laten zien. En wij geloven dat precies dat je publiek aanmoedigt mee te doen.

In het boek van Christopher Booker “The Seven Basic Plots” beschrijft hij de bijzondere veranderingen die zich hebben voorgedaan in storytelling in de laatste 200 jaar en ook waarom zoveel verhalen hun plot hebben verloren. Dit komt doordat ze los zijn geraakt van hun onderliggende vaak archetypische doel. Ons valt hetzelfde op in ons vak als filmmakers en verhalenvertellers. We zien organisaties die vanaf hun buitenlaag naar buiten toe communiceren en niet meer vanuit hun kern. Niet vanuit de verhalen die beschrijven waarom ze er zijn en waarom het belangrijk is dat ze er zijn.

Hoewel Bookers werk waardevol is als een systematisch overzicht van klassieke verhaalarchetypen, is het belangrijk om te erkennen dat het slechts één manier is om naar verhalen te kijken. Feministische en postkoloniale benaderingen hebben aangetoond dat er veel meer diversiteit bestaat in de manieren waarop verhalen worden verteld en begrepen, en dat deze vaak buiten de grenzen van de “klassieke” westerse verhaallijnen vallen.

Zijn benadering biedt een krachtige lens, maar blijft ook een product van een westerse, vaak masculiene traditie in de literatuur. Het aanvullen ervan met feministische, culturele en relationele narratieve theorieën biedt een completer beeld. Daarom zijn we bij Uma op zoek naar balans in verhalen en perspectieven.

Het werk van Maureen Murdock, met name haar boek The Heroine’s Journey: Woman’s Quest for Wholeness (1990), vormt een waardevol tegenwicht tegen de overwegend masculiene narratieve structuren zoals die in Christopher Bookers The Seven Basic Plots of Joseph Campbells The Hero with a Thousand Faces worden beschreven. Waar Campbell en Booker vooral kijken naar heroïsche, lineaire reizen die vaak mannelijk gecodeerd zijn, richt Murdock zich op een narratief dat specifiek de innerlijke reis en psychologische ontwikkeling van vrouwelijke protagonisten centraal stelt.

Met het risico dat we zelf binair overkomen in onze opvatting ten aanzien van het vertellen van verhalen proberen we woorden te geven aan de meer holistische blik waarmee we verhalen benaderen, interviews doen en concepten ontwikkelen. Het integreren van zowel “masculiene” als “feminiene” narratieven in de interne en externe communicatie van organisaties of in het brengen van nieuws vraagt om deze meer gebalanceerde en holistische benadering. Dit betekent dat zowel “harde” als “zachte” waarden moeten worden erkend en dat zowel actie en doelgerichtheid als empathie en verbinding centraal staan.

when you’re talking about the facts of climate change

let’s also start talking about that beautiful world

and help bring it into being

~ Genevieve Guenther

Organisaties en nieuwsbrengers die actie en empathie, feiten en verhalen, en competitie en samenwerking combineren, creëren niet alleen een vollediger beeld, maar verbinden ook op een dieper niveau met hun publiek. Het gaat om het samenbrengen van ratio en gevoel, hoofd en hart – een boodschap die resonantie heeft met de complexiteit van de mens.

Ben je nieuwsgierig naar deze holistische benadering in storytelling en het model dat wij gebruiken in het conceptualiseren van verhalen, films en campagnes? Neem dan contact op via 0610106866 of barbara@umamedia.nl